آموزشی

نکات مهم در استفاده لنز چشم + مهم ترین نکات مراقبت و نگهداری

نکات مهم در استفاده لنز چشم

اگر برای اولین بار می‌خواهید از لنز چشم استفاده کنید باید مهارت کافی را داشته باشید، لنزها ابزاری هستند که به منظور آرایشی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها ظاهری دیسکی شکل و نازک و جنس پلاستیکی دارند و روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند. این لنزها در انواع مدل‌های آرایشی و طبی در رنگ‌های متنوعی موجود هستند که مدل‌های طبی به منظور بهبود دید و نمونه‌های رنگی جهت تغییر رنگ چشم استفاده می‌شوند. در ادامه این بخش از فروشگاه خانه لنز با ما همراه باشید تا درمورد نکات مراقبت و نگهداری از لنز بیشتر برایتان توضیح دهیم.

نکات مهم در استفاده لنز چشم

در صورتی که می‌خواهید از لنز استفاده کنید و تجربه کافی در خصوص استفاده از آن را ندارید به نکات لازم در مورد آن توجه کنید.

  • لنزها هر کدام دارای تاریخ انقضا هستند و نمونه‌های یک بار مصرف، را فقط یک بار باید استفاده کرد، اگر لنز تاریخ آن گذشته باشد یا یک بار مصرف باشد و مجدد از آن استفاده کنید، چشم شما دچار آسیب خواهد شد.
  • پیش از استفاده از لنز دستان خود را خوب شستشو دهید و دست‌ها را با صابون چرب یا شوینده معطر نشویید. دستان خود را با حوله بدون پرز خشک کرده و قبل از گذاشتن لنز داخل چشم، از مرطوب کننده دست استفاده نکنید.
  • توجه کنید که لنز چپ را به چشم چپ و لنز راست را داخل چشم راست بگذارید و لنز را با محلول مخصوص آن تمیز کنید. با نوک انگشت اشاره لنز را بردارید و داخل چشم قرار دهید. بعد از قرار دادن آن، چشم‌ها را چند بار باز و بسته کنید تا داخل چشم ثابت شود.

نکات بهداشتی جهت استفاده از لنز

  • جهت برداشتن لنز نرم، با پایین کشیدن پلک پایین و با نگاه کردن به بالا، لنز را به آهستگی به سمت سفید چشم جابجا کنید. با انگشت اشاره و شصت آن را بردارید. جهت برداشتن لنزهای گاز، بعد از باز کردن کامل چشم ها، پوست گوشه و کنار چشم را به طرف گوش کشیده و بعد از خم شدن روی کف دست خود، پلک بزنید تا لنز روی کف دستتان بیفتد.
  • با محلول چند منظوره می‌توان لنز را تمیز کرد و برخی برندها محلول خاصی را همراه با لنز ارائه می‌دهند.
  • در صورت تمام شدن محلول تمیز کننده لنز، با آب شهری لنز را نشویید و حتی در حمام نیز باید آن را از چشم خارج کنید. توجه کنید با آب دهان نیز تماس پیدا نکند.
  • تمیز کردن جعبه لنز را فراموش نکنید و با محلول ضد عفونی کننده هر شب داخل جعبه را تمیز کنید، سپس آن را با دستمال تمیز خشک کنید و در معرض هوای آزاد بگذارید تا خوب خشک شود.
  • محلول شستشو دهنده لنز باید فاقد پروکساید باشد و اگر حین استفاده از این وسیله چشم‌هایتان حساس و قرمز شدند، از آن استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر نوجوانی از لنز استفاده می‌کند، باید روش مواظبت از آن را بیاموزد. به هیچ عنوان لنز دیگری را در چشم خود استفاده نکنید. اگر مراقبت از این وسیله برای شما سخت است، طبق توصیه پزشک نوع یکبار مصرف را استفاده کنید.

نکات بهداشتی جهت استفاده از لنز

اگر از لنز چشم استفاده می‌کنید و قصد آرایش کردن دارید باید به نکات مهم در استفاده لنز چشم که در ادامه گفته شده است؛ زیر توجه کنید:

  • لنزهای تماسی نرم را پیش از آرایش داخل چشم قرار دهید و نمونه‌های عبور دهنده گاز را پس از آرایش داخل چشم بگذارید، پیش از اینکه آرایش را پاک کنید این وسیله را از چشم جدا کنید.
  • توجه کنید مواد آرایشی از نوع ضد حساسیت‌زا باشند و سایه چشم نقره ای، بسیار درخشان، ریمل ضد آب و بلنده کننده مژه را در چشم به کار نبرید، زیرا آن‌ها باعث لکه دار شدن و خش در لنز می‌شوند و در حاشیه داخلی چشم از خط چشم استفاده نکنید.
  • هر سه ماه یکبار لوازم آرایشی خود را عوض کنید.

استفاده از لنز و ورزش

نکات استفاده از لنز

در اکثر ورزش‌ها امکان استفاده از لنز وجود دارد و کم پیش می‌آید که آنها حین ورزش کردن از داخل چشم جدا شوند. لنز بر خلاف چشم، کثیف نمی‌شود و جلوی دید شما را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید شنا کنید آن را از چشم جدا کنید و حتی نمی‌توان گفت لنز داخل چشم باشد و از عینک محافظ استفاده کرد، زیرا با وجود لنز همراه با این عینک‌ها، ممکن است چشم دچار عفونت شود و وقتی چشم خیس است به راحتی نمی‌توان لنز را از چشم خارج کرد. اگر ناگهان داخل آب شدید و لنز را از چشم جدا نکردید، با قطره‌های مرطوب کننده و محلول آب و نمک آن را ضد عفونی کنید.

استفاده از عینک همراه با لنز

حین استفاده از لنز تماسی ممکن است نیاز به استفاده از عینک باشد، همیشه عینک را با خود همراه داشته باشید تا در صورتی که از لنز استفاده نمی‌کنید، از عینک استفاده کنید. با عینک آفتابی از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کرده و این عینک باید تا ۹۹ درصد در برابر نور خورشید از چشمان شما محافظت کند.

لنزهای آرایشی از نمونه‌های رنگی هستند که برای زیبا کردن چشم استفاده می‌شوند و باید از چشم پزشک تهیه شوند. اگر از لنز آرایشی استفاده می‌کنید و عینکی هستید، دقت کنید که این لنزها جایگزین عینک نخواهند بود. اگر همیشه از کامپیوتر، تلویزیون یا گوشی استفاده می‌کنید، چشمانتان خسته می‌شوند و باید هر ۲۰ دقیقه بین کار کردن با این وسایل به چشمان خود استراحت دهید.

اگر می‌خواهید از لنز تماسی استفاده کنید، باید از چشم پزشک مشورت بگیرید. لنزهای تماسی در اشکال متنوع و در جنس‌های مختلفی موجود هستند که پزشک باید نوع متناسب با چشمان شما را تجویز کند. از یک اپتومتریست یا آفتالمولوژیست، نیز می‌توانید در خصوص لنز مناسب چشم خود مشورت بگیرید.

سخن پایانی

لنزهای چشم در جنس‌ها و مدل‌های مختلفی موجود هستند که هر کس باید متناسب با چشم خود و طبق توصیه پزشک از آن‌ها استفاده کند. در انواع مدل‌های آرایشی و طبی وجود دارند که از نوع آرایشی جهت تغییر رنگ چشم و از نوع طبی جهت بهبود بینایی چشم استفاده می‌شود. در صورتی که قصد استفاده از این لنزها را دارید باید اصول بهداشتی و ایمنی را در خصوص آن‌ها رعایت کنید و در استفاده و نگهداری از آن‌ها اصول و نکات مهم در استفاده لنز چشم را در نظر داشته باشید.

منبع