آموزشی

لوازم جانبی لنز شامل چه چیزهایی است؟

لوازم جانبی لنز شامل چه چیزهایی است

از لنزهای تماسی برای چشم‌ها به دلایل مختلفی استفاده می‌شود که عمدتا به دلایل بینایی و زیبایی شناختی مربوط می‌شوند‌. لنزهای طبی نقش عینک را بازی می‌کنند و لنزهای غیر طبی جهت تغییر رنگ چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلا فرقی ندارد که علت استفاده شما از لنز چیست، در هر دو حالت باید اصول خاصی را رعایت کنید که هم عمر لنزتان کاهش پیدا نکند و هم سلامت چشمتان به خطر نیفتد؛ زیرا چشم یکی از حساس‌ترین ارگان‌های بدن است که هر گونه بی دقتی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به آن وارد کند.

لوازم جانبی لنز شامل چه چیزهایی است؟

برای استفاده صحیح از لنزهای خود نیاز به تعدادی لوازم جانبی لنز دارید که وجود یکایک آن‌ها کاملا ضروریست. مبحث امروز ما در رابطه با معرفی این لوازم جانبی است.

جا لنزی

تصور کنید قرار است چند ساعت لنزهای خود را از چشمتان خارج کنید. در این شرایط باید لنزهایتان را کجا قرار دهید؟ در واقع جا لنزی دقیقا برای همین کار طراحی شده است. این وسیله یک ظرف کوچک است که دو محفظه دارد و لنزها به طور جداگانه در این محفظه‌ها قرار داده می‌شوند. از آنجایی که محفظه‌های این کالا باید پر از محلول مخصوص باشند، بایستی جنس آن‌ها به گونه‌ای باشد که در تماس با مواد محلول آسیب نبیند. به علاوه باید از مواد اولیه باکیفیت و کاملا بهداشتی ساخته شده باشد. در گذشته تنوع ظاهری این کالا محدود بود، ولی در حال حاضر اگر سری به فروشگاه‌ها بزنید می‌توانید طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی از آن را مشاهده کنید.

اپلیکاتور لنز

آلوده شدن لنز یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی‌ست که می‌تواند برای چشم شما بیفتد؛ زیرا میکروب‌های موجود در سطح لنز به سادگی به چشمتان نفوذ پیدا کرده و زمینه عفونت و سایر بیماری‌ها را به وجود می‌آورند. دست انسان همه روزه با سطوح آلوده در ارتباط است که رفع برخی آلودگی‌ها با شست و شوی ساده ممکن نیست. پس تماس لنز با دست یکی از علل آلودگی آن به شمار می‌رود. به علاوه گاهی پیش می‌آید که لنز به نوک انگشت چسبیده و فرآیند لنز گذاری را سخت می‌کند.

لیست وسایل مورد نیاز لنز

از سوی دیگر، اکثر افراد تمایل به بلند نگه داشتن یا کاشت ناخن دارند؛ وجود ناخن حین گذاشتن لنزها، نتیجه‌ای جز خراشیدن چشم و پاره شدن لنزها ندارد. پس با این وجود چاره چیست؟ راه حل این مشکل استفاده از اپلیکاتور مخصوصی‌ست که جهت گذاشتن لنزها در چشم و همچنین خارج کردن آن‌ها طراحی شده است. ظاهر آن شبیه یک انبر کوچک طراحی شده و دو لبه آن از مواد بسیار نرم و استریل ساخته شده‌اند. این دو گزینه به شما کمک می‌کنند از عفونت چشم و پارگی لنز در امان باشید. به طور کلی با وجود این مورد از لوازم جانبی لنز، استفاده از لنز بسیار ساده‌تر خواهد شد؛ چرا که مشکلاتی نظیر لرزش دست و چشم به شدت کاهش پیدا می‌کند.

قاشقک لنز

عمل لنز گذاشتن فقط محدود به زمان ورود و خروج آن از چشم نیست. در مرحله اول باید لنزها را یکی یکی از جای مخصوص‌شان خارج کنید.‌ با توجه به گفته‌های بخش قبل، استفاده از انگشتان برای خروج لنز از جا لنزی کار خیلی عاقلانه‌ای نیست. برای این کار بهتر است از ابزاری به نام قاشقک استفاده کنید. بدین صورت که این ابزار را به سمت محفظه جا لنزی برده و لنز خود را خارج کنید. سپس به دقت آن را تکان دهید تا محلول زیادی روی سطح آن باقی نماند. سپس باقی ماجرا را به اپلیکاتور بسپرید.

محلول لنز

در قسمت‌های قبل تا حدی درباره ضرورت بهداشت لنزها توضیح دادیم. اما باید به شما بگوییم که یکی از مهم‌ترین اجزا از لوازم جانبی لنز، برای جلوگیری از آلودگی لنزها، مایعی به نام محلول لنز است. مصرف کنندگان باید به طور مداوم لنزها را با این محلول شست و شو دهند. اما کاربردهای محلول لنز شامل چه مواردیست؟

تجهیزات مورد نیاز لنز

  • این محلول از ترکیباتی تشکیل شده است که توانایی ضد عفونی و تمیز کردن تمام بخش‌های لنز را دارد؛ در نتیجه ریسک عفونت چشم بسیار کاهش پیدا می‌کند.
  • با استفاده از این مایع مخصوص، رسوبات ایجاد شده در لنز از بین می‌رود؛ به همین دلیل کیفیت آن تا زمان تاریخ انقضا حفظ می‌شود.
  • لنز کالایی‌ست که در صورت کاهش رطوبت، سریعا حالت ارتجاعی خود را از دست داده و خشک می‌شود. با کمک محلول لنز می‌توانید رطوبت رسانی به آن را انجام داده و از پایین آمدن کیفیت آن جلوگیری کنید.

در حال حاضر محلول لنز با نمونه‌ها و برندهای مختلفی تولید می‌شود. اگر تمایل دارید سازگارترین نمونه با لنز خود را تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با کمک پزشک این انتخاب را انجام دهید. متاسفانه دیده شده حتی برندهای مطرح نیز نمونه‌هایی به بازار عرضه کرده‌اند که کیفیت آن‌ها قابل قبول نبوده است. محلول‌ها از نظر کارایی به انواع مختلفی شامل پاک کننده روزانه، هیدروژن پر اکسید، پاک کننده چند منظوره، پاک کننده آنزیمی، محلول سالین و پاک کننده پروتئین تقسیم بندی می‌شوند. کاربرد هر یک از این نمونه‌ها با دیگری متفاوت بوده و لازم است پیش از استفاده، در مورد کارایی درست آن‌ها اطلاعات کاملی کسب کنید.

قطره‌های اشک مصنوعی

شاید این مورد ارتباط خیلی مستقیمی با لنز شما نداشته باشد ولی مطمئنا بی تاثیر هم نیست؛ اما چطور؟ افرادی که ساعات زیادی از روز، لنز بر چشم دارند نسبت به سایر افراد ریسک بیشتری در رابطه با خشکی چشم دارند. به علاوه دما، آلودگی هوا و سایر شرایط جوی نیز تاثیر زیادی بر خشک شدن چشم‌ها می‌گذارند. در صورت ایحاد خشکی، لنز به راحتی روی چشم قرار نگرفته و حتی تغییر شکل می‌دهد؛ زیرا خشکی چشم سریعا منجر به کاهش رطوبت لنز می‌شود. راه جلوگیری از این مشکل، استفاده از قطره اشک مصنوعی است. این قطره‌ها در ساشه‌های کوچک یک بار مصرف بسته بندی می‌شوند که استفاده از آن‌ها، تاثیر به سزایی بر حفظ رطوبت چشم می‌گذارد.

جمع بندی

حفظ سلامت چشم‌ها چیزی نیست که نسبت به آن کم توجه باشید. در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد استفاده از لنز را دارید، حتما تمامی آیتم‌های معرفی شده در این مطلب را تهیه کنید. ناگفته نماند برخی برندها تمامی این آیتم‌ها را به صورت یک پکیج به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند که معمولا لنز پک نامیده می‌شود. به هر حال چه این کالا را جداگانه تهیه می‌کنید و چه قصد دارید یک پکیج خریداری کنید، نسبت به کیفیت و بهداشتی بودن آن هوشیار باشید. شما می توانید برای خرید لوازم جانبی لنز از طریق فروشگاه اینترنتی خانه لنز اقدام کنید.