آموزشی

لنز رنگی را چگونه انتخاب کنیم؟ (انتخاب بهترین رنگ لنز)

لنز رنگی را چگونه انتخاب کنیم

همه ما ترجیح می‌دهیم که چهره و پوشش زیبایی داشته باشیم و به زیبایی صورت خود اهمیت زیادی می‌دهیم. اصولا این کار با تغییر دادن هر قسمت از صورت انجام می‌شود و با تغییر دادن رنگ چشم‌ها نیز تغییرات ظاهر صورت دو چندان خواهد شد. لنز رنگی یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن چشم‌ها و صورت را زیبا می‌کنند. لنزهای رنگی رنگ چشم را به رنگ دلخواه شما تغییر داده و چهره را خاص می‌کند. در صورت انتخاب درست رنگ لنز، فرم چشم و چهره زیبا خواهد شد، ولی به دلیل حساس بودن چشم ها، باید دقت زیادی در انتخاب لنز داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب لنز رنگی

اگر برای اولین بار قصد خرید لنز رنگی برای چشمان خود را دارید و تجربه و شناختی در این خصوص ندارید به نکات زیر توجه کنید.

رنگ چشم

در انتخاب لنز باید به رنگ چشم توجه کنید و بر اساس آن لنز را انتخاب کنید:

  • در انتخاب لنز به رنگ پوست توجه کنید و دقت کنید که لنز متناسب با رنگ پوست شما باشد تا علاوه بر زیبا شدن چهره شما، چشم‌هایتان نیز جذاب به نظر برسند.
  • اگر پوست روشن و سفیدی دارید، هر رنگ لنزی را می‌توانید انتخاب کنید، ولی رنگ‌های گرم بهترین انتخاب هستند.
  • در صورتی که رنگ پوستتان سبزه است، لنزهای خاکستری، آبی، قهوه‌ای روشن، سبز و عسلی مناسب هستند و چهره را جذاب می‌کنند.
  • برای پوست گندمی و متوسط، لنز رنگ روشن مانند رنگ‌های سبز، آبی، فندقی، عسلی، خاکستری و غیره انتخاب خوبی هستند و برای ملایم کردن چهره رنگ‌های سرمه‌ای را انتخاب کنید.
  • در انتخاب رنگ لنز توجه کنید که پوست شما سرد یا گرم است، پوست‌هایی با تن و رگه‌های آبی، پوست‌های سرد محسوب می‌شوند و پوست‌هایی که رگه و تن سبز و زرد دارند پوست گرم هستند. برای پوست گرم لنز روشن و برای پوست سرد لنز تیره بهترین گزینه خواهد بود.

فرم چشم

فرم چشم نیز در انتخاب لنز اهمیت زیادی دارد، توجه کنید که برای چشم‌های درشت رنگ لنز نباید زیاد روشن باشد، زیرا با این رنگ چشم بیش از حد درشت نشان داده می‌شود. برای چشمان ریز، بهتر است از رنگ روشن استفاده کنید تا چشم درشت به نظر برسد.

رنگ چشم

رنگ اصلی چشم به دلیل اینکه رنگ زمینه لنز است، باید در انتخاب لنز مورد توجه قرار گیرد، زیرا در تغییر رنگ لنز نقش دارد. در صورت داشتن چشمان تیره مانند قهوه‌ای تیره و مشکی، برای روشن کردن چشم، رنگ‌های سبز تیره و آبی تیره مناسب هستند، زیرا قرنیه تیره را زیاد روشن نمی‌کنند. در صورتی که چشمان شما قهوه‌ای روشن، آبی، سبز یا عسلی است، می‌توانید برای تنوع دادن از هر رنگی بهره ببرید.

راهنمای خرید لنز رنگی

کاربرد لنز چشم رنگی

لنزهای رنگی اوایل اکثرا جهت زیبایی و به عنوان لوازم آرایش استفاده می‌شدند، ولی بعدها، با وارد شدن نمونه‌های طبی، این لنزها به دو نوع تزیینی و طبی دسته‌بندی شدند. نمونه‌های تزیینی یا معمولی فقط استفاده آرایشی و تزیینی دارند، ولی نمونه‌های طبی در انواع مختلف با کاربردهای متنوع موجود هستند که در ادامه هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

  • لنزهای رنگی پدیدار: این لنزها در رنگ‌های آبی و سبز موجود هستند و به دلیل روشن بودن، در رنگ چشم تاثیری به وجود نمی‌آورند. همچنین مصارف طبی دارند و جهت مشکلات پزشکی و اصلاح دید به کار می‌روند.
  • لنزهای شفاف: لنزهای شفاف رنگ پررنگ‌تر و دید بیشتری دارند که هم جهت اصلاح دید و هم تغییر چشمان استفاده می‌شوند. توجه کنید که آن‌ها تغییر قابل توجهی در چشم ایجاد نمی‌کنند.
  • لنزهای مات رنگی: این لنزها دارای رنگ‌های متنوعی هستند و در رنگ چشم تغییر ایجاد خواهند کرد. اگر رنگ چشمانتان تیره است و می‌خواهید دید خود را اصلاح کنید، این لنزها را می‌توانید استفاده کنید.

راهنمای خرید لنز چشم رنگی

اگر می‌خواهید لنز رنگی برای چشمان خود انتخاب کنید، بهتر است به راهنمای انتخاب این لنز توجه کنید:

  • برند لنز: لنزهای رنگی در برندهای متنوعی تولید می‌شوند که باید یک برند معتبر را خرید کنید تا از کیفیت آن اطمینان بالایی داشته باشید. یک برند معتبر و معروف، از استانداردهای لازم برخوردار بوده و برای سلامت چشم ضرری ندارد.
  • مدت استفاده از لنز رنگی: لنزها دارای تاریخ انقضا هستند و در مدت زمان خاصی باید استفاده شوند.

انواع لنز از نظر مدت زمان مصرف

  1. لنز یکبار مصرف: این لنز تنها یک بار استفاده می‌شود و استفاده دوباره آن برای چشم ضرر دارد.
  2. لنز روزانه: به مدت ۱۸ ساعت و برای روز مناسب است.
  3. لنز طولانی مدت: در زمان طولانی و شبانه روز استفاده می‌شود.
  4. لنز فصلی: تا ۹۰ روز یا سه ماه قابلیت استفاده را دارد.
  • لنز نرم یا سخت: لنزها از نظر ساختار در دو مدل نرم و سخت تولید می‌شوند که نوع سخت با پوشش آستیگمات چشم، مناسب افرادی است که از نامنظمی چشم و قوز قرنیه رنج می‌برند. لنز نرم نیز ساختار آن از پلاستیک پلیمری نازکی است که با وجود آن اکسیژن به راحتی به قرنیه می‌رسد. همچنین آستیگمات خفیف را درمان می‌کند.
  • ایمنی لنز: در حین استفاده از لنز باید نکات بهداشتی و ایمنی مانند شستشو دست ها، تاریخ انقضا، نگهداری درست از آن و غیره مورد توجه قرار گیرند.

نکات مهم حین استفاده از لنز رنگی

در حین استفاده از لنز باید به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از استفاده از آن شستشو دست‌ها را فراموش نکنید.
  • به جعبه لنز توجه کنید و در چشم راست از لنز راست و در چشم چپ از لنز چپ استفاده کنید. بعد از خارج کردن از چشم نیز دقت کنید که کدام یک در چشم چپ و کدام یک در چشم راست قرار داشته تا در استفاده بعد حواستان به چپ یا راست قرار گرفتن آن باشد.
  • بعد از قرار دادن آن روی مردمک چشم، چندین بار پلک بزنید تا لنز در جای خود ثابت شود.
  • توجه کنید که حین برداشتن لنز به چشم آسیب وارد نشود.
  • جهت نگهداری از آن دقت کنید در داخل مایع مخصوص آن و داخل جعبه قرار گیرد و نباید آب داخل مایع خشک شود.

سخن پایانی

لنزهای رنگی از جمله وسایلی هستند که داخل چشم قرار می‌گیرند تا رنگ چشم را تغییر دهند. آن‌ها در نمونه‌های طبی و زینتی موجود هستند که نمونه‌های طبی علاوه بر اصلاح دید چشم، در تغییر رنگ چشم نیز تاثیرگذار هستند، نمونه‌های تزیینی فقط کاربرد آرایشی دارند و رنگ چشم را تغییر می‌دهند. در انتخاب لنز باید به رنگ پوست، رنگ چشم، اندازه چشم و گرم یا سرد بودن پوست توجه کنید تا لنز، چشمان و چهره شما را زیبا و جذاب کند.